Bier proef je niet alleen met je tong, ook met je hoofd
Zijn we bevooroordeeld?
Wat is jouw favoriete biermerk? Waarom? Is het de smaak, de kraag of is het omdat andere het goed vinden? Onderzoekers van Columbia University gingen op zoek naar antwoorden op de vraag waarom we een bier lekker vinden en hoe belangrijk het imago van een bier is.
Bieren met een slecht imago
Heineken is een bier dat in België wel eens vergeleken wordt met vuil rivierwater of bepaalde menselijke vloeistoffen. Om maar te zeggen, met dit bier doe je niemand een plezier. Maar komt dit door zijn smaak of door de algemene gedachtengang dat dit een slecht bier is?
Uit experimenten van het onderzoek blijkt dat we niet uitsluitend op de smaak afgaan, maar dat de verpakking en de marketingcampagnes een heel grote rol spelen. Als we op basis van deze gegevens hoge verwachtingen hebben van de smaak, vinden we het bier lekkerder. Imago is dus alles, Heineken, veel succes!
Bier met balsamicoazijn
In welke mate de verwachting van smaak invloed heeft op de uiteindelijke keuze van een bier, was ook één van de criteria in het onderzoek. Drie testgroepen kregen twee glaasjes bier voorgeschoteld: één met bier en één met datzelfde bier aangevuld met balsamicoazijn. Wat bleek? De groep die niet wist dat er balsamico in het bier zat, verkoos toch het balsamicobier. De groep die het wel wist, verafschuwde het. De groep die het pas achteraf te horen kreeg, vond het balsamicobier toch nog altijd beter. Bovendien was het zo dat de groepen 1 en 3 achteraf er zelf voor kozen balsamicoazijn toe te voegen aan het gewone bier.
We kunnen dus besluiten dat het imago van een biermerk een belangrijke rol speelt bij de smaakwaardering. Probeer dus op een zo neutraal mogelijke manier bekende en minder bekende biertjes te proeven.